Web Analytics Made Easy - Statcounter

مکتب استاد مصطفی اسماعیل از استحکام و ثبات بالایی برخوردار است که اغلب قاریان قرآن می توانند در آن ممحض شوند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ استاد مصطفی اسماعیل یکی از نوابغ فنّ قرائت قرآن و از مشاهیر بزرگ عالم قرائت می‌باشد و در میان تمامی قاریان مصری که تا کنون قرائت آنها را شنیده‌ایم،فنّی‌ترین قاری قرآن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگاه رفیع ایشان در میان قاریان سبب شده که وی را «اکبر القراء» (بزرگترین قاری) لقب دهند.لقبی که بدون شک برازنده استاد مصطفی اسماعیل می‌باشد.با این که بیش از دو دهه از فوت ایشان1 و به میدان آمدن قاریان دیگر می‌گذرد، باز هم کسی در «اکبر القرّا» بودن مصطفی اسماعیل،شک نمی‌کنند.

تجوید و اختلاف قراءات استاد مصطفی اسماعیل
مصطفی اسماعیل که در ناحیه طنطا در کشور مصر به دنیا آمد؛ آموزش‌های اولیه قرائت قرآن را زیر نظر استاد سید البدوی فرا گرفت. سپس در مؤسسه الأحدی(در طنطا) به همراه استاد محمود خلیل الحصری در پیشگاه شیخ ابراهیم سلام که از بزرگان اساتید آن زمان در کشور مصر بود به تحصیل علوم عالی قرائت پرداخت و از کار و تمرین بر روی اصول فنّی قرائت قرآن و اختلاف قراءات،غافل نشد.در میان قاریان مصری،مصطفی اسماعیل از جمله کسانی است که تجوید و اختلاف قراءات را به خوبی فرا گرفت و اگر چه گاهی به اقتضای صوت و لحن، قواعد تجویدی را به نحو کم رنگ‌تری رعایت می‌کند، ولی قطعاً یکی از قاریانی است که زیاد از اختلاف قراءات استفاده کرده است و به ویژه آیاتی را که از نظر قوانین تجوید و یا «فرش الحروف»2 توسط راویان و مطابق با قرائت‌های مختلف نقل شده‌است را با تسلط هر چه تمامتر تلاوت می‌کند.

نقش وقف و ابتدای بدیع در تلاوت استاد
از جمله کارهای کم نظیری که توسط مصطفی اسماعیل انجام شده است رعایت «وقف و ابتدا» با استفاده از آهنگ و نغمه است.بدین صورت که به دلیل طولانی بودن یک عبارت یا به خاطر زیباتر شدن قرائت،مجبور می شود در جایی وقف کند که برای وقف مناسب نیست،صوتش را به گونه‌ای در می‌آورد و اجرا می‌کند که شنونده متوجّه می‌شود که جمله تمام نشده و مطلب هنوز ادامه دارد؛یعنی ضعف و نامناسب بودن محل وقف را با لحن و نغمه مناسب، جبران می‌کند.

آشنایی با صوت اکبرالقراء جهان اسلام
صوت،هدیه‌ای است الهی که خداوند آن را در وجود انسان به ودیعه گذارده است و بدین جهت نمی‌توان آن را مانند سایر علوم، اعم از:تجوید،وقف و ابتدا و… آموخت، امّا می‌توان با تمرین و ممارست آن را مهار کرده، پرورش داد.
استاد مصطفی اسماعیل اگر چه دارای صدای صاف و شفافی نیست، امّا با استادی تمام صوت خود را پرورش داده و در اختیار گرفته است و از آن در جهت اجرای تمامی الحان و نغمات بهره‌مند می‌شود و لذا صدایی که از وی در قرائت‌هایش شنیده می‌شود نه تنها آن چنان بد به نظر نمی‌رسد، بلکه بسیار قوی،منعطف (از نظر «تحریر») و پخته می‌باشد به شکلی که او می‌تواند هر لحنی را با هر پرده و گامی به راحتی به اجرا در آورد.


لحن و سبک استاد مصطفی اسماعیل
مهمترین و درخشان‌ترین نکته در باب قرائت مصطفی اسماعیل، تسلط بی‌بدیل او بر روی الحان است که به مدد تسلّط عالی،توانسته است سبکی ممتاز و بسیار فنّی بنا نهد و مشتاقان قرائت قرآن را از هر سو به طرف سبک خویش جذب نماید.قرائت‌های شیخ مصطفی اسماعیل،گنجینه الحان قرآنی است و اکثر نغمات رایج در قرائت قرآن و دستگاهی موجود را ، خوانده است.سبک مصطفی اسماعیل اگر چه به ظاهر،کمی خشک به نظر می‌رسد، ولی با دقایق و ظرافت‌های فنّی که در قرائت وی وجود دارد، سبک او یکی از پر طرفدارترین سبک‌های قرآنی می‌باشد.هر کس که آشنایی مختصری با «فنّ قرائت» و «صوت و لحن» داشته باشد، تأیید می کند که ایشان استاد مسلّم در اجرای تمامی الحان قرآنی است.

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: مصطفی اسماعیل تلاوت قرآن خبرگزاری شبستان استاد مصطفی اسماعیل قرائت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام جعفر صادق(ع) در تبیین مفاهیم قرآنی و دینی شیعه نقش بسزایی داشته و از زمان امامت امام جعفر صادق(ع) شاهد فرهنگ اصیل شیعه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شهادت امام جعفر صادق (ع)‌ اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های امام صادق(ع) با اهل بیت(ع) و ائمه به دوران زندگی ایشان باز می گردد، دوران زندگی این حضرت مصادف با اوج نهضت عباسی و از طرفی دیگر دوران اضمحلال حکومت بنی‌امیه بود.

وی افزود: درگیری میان حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس باعث شد تا فرصتی برای امام به وجود بیاید و بتواند از این فرصت برای تبلیغ دین استفاده کنند؛ در واقع امام صادق(ع) در این دوران به نهضتی فرهنگی پرداختند و شاگردان زیادی را تربیت کردند و به تبلیغ و تبیین مفاهیم دینی و علمی پرداختند.

این کارشناس مذهبی در خصوص اینکه  پیروان امام جعفر صادق(ع) را شیعه جعفری می‌نامند بیان کرد: امام صادق(ع) موفق شد تا اسلام ناب بی پالایش را معرفی کند و این نوع اسلام را به شاگردان بزرگ خود همچون هشام بن الملک و امثال دیگر آموزش دهد، از آنجایی که اسلام واقعی توسط امام جعفر صادق(ع)‌ تبیین شد به پیروان شیعه اثنی عشری شیعه جعفری می‌گویند.

موسوی ادامه داد: امام جعفر صادق(ع) در تبیین مفاهیم قرآنی و دینی شیعه نفش بسزایی داشتند و امام مفاهیم دینی و علمی را به بهترین وجه برای بشریت تبیین و ترویج می‌کردند و شاهد فرهنگ اصیل شیعه از زمان امامت امام جعفر صادق(ع) به بعد هستیم.

وی گفت: اسلامی که امام جعفرصادق(ع) از نگاه تشیع به بشریت معرفی کرد هیچ نوع افراط و تفریطی نداشت، تمام خوبی‌ها در این اسلام جمع شده است و امام توانستند بسته‌ای آموزشی از نگاه خودشان را ارائه کنند.

این کارشناس مذهبی در خصوص شاگردان تربیت یافته مکتب امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: شاگردان امام جعفر صادق(ع) در طبقات مختلف دسته‌بندی می‌شوند. یکی از رشته‌های مختلف که ایشان شاگردان زیادی را در این حوزه تربیت کردند کلام است که به معنای دفاع از حقایق شیعه است و در چهارچوب اصول و قواعد از مبانی شیعه دفاع می‌شود.

موسوی اضافه کرد: امام صادق(ع) شاگردان مطرح و زیادی داشتند از جمله آن‌ها هشام بن الملک است که فردی خلاق و نوآور و مبتکر بود و نقل شده که در یکی‌ از مناظراتی که با یکی از مراجعین داشتند به خوبی توانستند از اعتقادات و مفاهیم شیعی دفاع کنند و زمانی که امام از این کار مطلع شدند به هشام بن الملک گفتند چطور این کار را انجام دادی و بر مخالفین ما غالب شدید در حالیکه من هنوز چیزی به شما آموزش ندادم و ایشان به امام عرض کردند که من الهامی از سخنان شما گرفتم و همان را با ابتکار وخلاقیت خود انجام دادم.

وی خاطرنشان کرد: شاگردان تربیت یافته مکتب امام صادق(ع) افرادی خلاق و نوآور هستند و با توجه به قصه و روایاتی که نقل شده، می‌توان فهمید که شاگردان ایشان از علم و خلاقیت بالایی برخوردار بودند در حالیکه امروزه نظام درسی ما از بین برنده خلاقیت و نوآوری است.

این کارشناس مذهبی با توجه به اینکه امام شاگردان زیادی داشتند و تعداد آن‌ها مشخص نیست، بیان کرد: تعداد شاگردان امام جعفر صادق(ع) بالا بوده و کسی نمی‌تواند بگوید که این تعداد را سرشماری کرده است، هدف از این صحبت این است که امام از فرصتی که در اختیار داشته به درستی استفاده کرده و شاگردان زیاد و سرشناسی تربیت کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • آغاز دوره آموزشی طرح ارتقای قاریان استان یزد
  • بررسی یک اتفاق بزرگ؛ مصطفی آجورلو به مدیرعاملی استقلال نزدیک است؟
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است
  • عجیب اما واقعی؛ جلسه سمیعی با حجازی در دفتر آجورلو برگزار شد! + عکس
  • روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی زن بی‌حجاب قـاریِ قرآن: کار دشمنه | فیلم
  • حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت
  • سردار رادان: قرائت قرآن از زنان مکشوفه حجاب را نشان می دهند/ این تفکر حتی برخی افراد حزب اللهی را تحت تاثیر قرار داده و تصاویر آن دست به دست می‌شود