جایگاه شیخ در دنیای تلاوت|اکبرالقراء معانی و الفاظ آیات را با صدای خویش تعبیر میکند
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۹۱۶۲۱
تصویرگری معنای آیات قرآن کریم، اساسیترین ویژگی در آثار شیخ مصطفی اسماعیل قلمداد میشود. این خصوصیت، غلبه آشکاری بر دیگر ویژگیهای فنی تلاوت او دارد. بدین جهت، میتوان او را یکی از سرآمدترین «قاریان معبر» و تصویرگر در قرن گذشته دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، برخی از مشاهیر «تلاوت منغومه»، به واسطه درخشش بینظیرشان در ابعاد تعبیری و فنی، نام خود را برای همیشه در تاریخ فنون آوایی دینی ثبت کردهاند و تاثیر به سزایی در فهم شنوندگان نسبت به معانی قرآن کریم به جای نهادهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بدون تردید، میتوان شیخ «مصطفی اسماعیل» را یکی از شاخصترین قاریان این عرصه دانست و سهم وی در تصویرگری معانی آیات قرآن را بسیار عظیم و مهم تلقی کرد. این قاری بزرگ، به راستی بارزترین شخصیت قرآنی تاثیرگذار پس از شیخ محمد رفعت در قرن بیستم میلادی قلمداد میشود. وی نه تنها در میان قشر متخصّص و صاحبنظر از جایگاه والایی برخوردار است؛ بلکه اسطوره بیبدیلی نیز برای مردم به شمار میرود.
شهرت و تاثیرگذاری او در فن تلاوت تا بدان جاست که اندیشمندان، وی را یکی از اضلاع سهگانه مثلث تفوق در دنیای قرائت قرآن که احمد ندا و محمد رفعت، دو ضلع دیگر آناند، میدانند.
مصطفی جایگزین رفعت شد
برخی دیگر، او را جانشین و بدیلی برای شیخ محمد رفعت قلمداد میکنند و عقیده دارند که وقتی خداوند متعال به اقتضای تقدیر خویش، رفعت را از میان مردم برگرفت، مصطفی را در ازاء این فقدان به جهان اسلام ارزانی فرمود.
بدین ترتیب، مصطفی اسماعیل را میتوان شخصیت بزرگی در تاریخ فن تلاوت به شمار آورد که محوریت زعامتگونهای در این عرصه برای خود فراهم آورده است.
بهرهمندی از علوم قرآنی
مصطفی اسماعیل، پس از آموختن مهارتهای خواندن و نوشتن، به حفظ قرآن کریم پرداخت. سپس، مشغول یادگیری علوم تجوید و قرائات گردید، و پس از چندی نیز به معهد دینی طنطا ملحق شد تا به تکمیل دانستههای قرآنی خود بپردازد. با این حال، تحصیل خود را در این مرکز به اتمام نرسانید و در سایه موهبت و استعداد سرشار که در تلاوت قرآن کریم داشت، راهی محافل و مجالس گوناگون شد تا ضمن قرائت آیات وحی برای دوستداران کتاب خدا، بر شهرت و محبوبیت خویش بیفزاید.
تلاوت سوره مریم با صوت «مصطفی اسماعیل»:
ویژگیهای فنی در صدا
به گواه تاریخ، مصطفی اسماعیل در ایام جوانیاش از صدای بسیار کمنظیری برخوردار بوده است. لیکن به علت فقدان آثار کافی باقیمانده از آن دوره، اغلب دوستداران فن تلاوت، از کیفیت و جذابیت این صوت سحرانگیز بیاطلاعاند.
ناگزیر، تلاوتهای موجود وی، گرچه از برخی محسنات صوتی روزگار شباب برخوردار نیستند؛ اما زمینه بررسی ویژگیهای فنی را برای یک پژوهشگر فراهم میکند.
نخستین نکته قابل بررسی در صوت وی، کاستی نه چندان مهمی است که عدهای آن را نقطه ضعفی در رسیدن صدای شیخ به پای اصوات برخی از بزرگان فن تلاوت توصیف میکنند. این کاستی که به ضعف موجود در «قرار» صدای او اشاره دارد همان خشونت اندکی است که هنگام شروع تلاوت، در صدای وی دیده میشود.
علیرغم وجود این کاستی، صوت شیخ مصطفی اسماعیل پس از صیقلیافتن در دقایق نخستین تلاوت، شفافیت لازم در طبقه «جواب» و «جوابالجواب» را به دست میآورد. بدین ترتیب، وی دایره وسیعی از فنون تلاوت و نغمات را با شیوههای شگفتانگیز به نمایش میگذارد. براین اساس، میتوان تواناییهای صوتی او را فراتر از آن دانست که نقص کوچکی نظیر آنچه گفتیم، قابلیتهای کمنظیر صدای او را تحتالشعاع قرار دهد.
به زغم برخی از نویسندگان، برتری صدای وی ناشی از توانایی در «تحرّک صوتی سهبعدی» است که با «قدرت صدا» درآمیخته است. وی در سطوح سهگانه «قرارات»، «درجات متوسطه» و «جوابات»، تسلّط وافر خویش را نمایان میسازد؛ به نحوی که گویی از برترین صدا در میان سایر قاریان برخوردار است.
استاد مصطفی اسماعیل| فرازی از تلاوت منحصر به فرد سوره مبارکه آل عمران اجرا شده در مقامات رست و بیات:
علاوه بر این، دانایی و استعداد او در انتخابات پرده مناسب صدا هنگام آغاز قرائت، چنان است که صوتش از همان ابتدا، «راکب» بر درجه موسیقایی صحیحی است که وی را در رسیدن به جوابات مورد نظرش یاری میرساند.
توانایی شگرف در رسیدن به جوابات «شوری» و «حجاز»، که در صورت اتخاذ گام صوتی نامناسب در ابتدای تلاوت، از ارتفاع فوقالعادهای برخوردار خواهند شد، شاهدی بر این مدعا، و مویّد درایت صوتی ویژه نزد این قاری مشهور است.
ویژگیهای فنی در اداء
اداء لحنی او، یکی از شگفتانگیزترین نمونههای ادایی در میان قاریان قرن گذشته به شمار میرود. این جنبه فنی، دیدگان بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران را به سوی خود جلب کرده است. عده کثیری از نویسندگان، «فطرت هنری» او را چنان ترسیم میکنند که گویی وی دارای یک «عبقریت موسیقایی» ویژه است. بدون تردید، این تفکر، اندیشهای صحیح و درست است. زیرا قاریای که میتواند گردش و «تنویع» خود در مقام بیاتی را - بدون آن که شنوندهای را خسته سازد - برای مدتی بالغ بر چهل دقیقه ادامه دهد، به یقین، از فطرت موسیقایی بینظیری برخوردار است.
محد عبدالوهاب، وی را صاحب «قفلات و غیرمتوقّعه» توصیف کرده است. شرح این دیدگاه چنین است که شنونده متخصص، به اقتضای تجربیات حرفهایاش میتواند قفلههای مؤدی را از پیش تعین کند و یا آن که فرم احتمالی آنها را پیشبینی نماید؛ لیکن اداء لحنی مصطفی اسماعیل چنان است که اغلب مستمعان، توانایی درک پیشاپیش آنچه را که در پایان فرازهای ادایی وی روی خواهد داد، ندارند.
یکی دیگر از جنبههای ادایی قابل توجه در آثار شیخ، ابتکارات پیاپی او در مسیر مقامات است. وی در این زمینه، الحان بدیعی را برای شنوندگان به نمایش میگذارد که گرچه ریشه در الحاق قاریان و مؤدیان پیشین دارند؛ لیکن حامل ابداعات شگرفی در حوزه نغمات قرآنی نیز هستند.
ویژگیهای تعبیرگرانه در تلاوت شیخ
تصویرگری معنای آیات قرآن کریم، اساسیترین ویژگی در آثار شیخ مصطفی اسماعیل قلمداد میشود. این خصوصیت، غلبه آشکاری بر دیگر ویژگیهای فنی تلاوت او دارد. بدین جهت، میتوان او را یکی از سرآمدترین «قاریان معبر» و تصویرگر در قرن گذشته دانست. توفیق وی در این امر نیز چنان است که برخی از صاحبنظران، اداء او در تلاوت قرآن را «اداء تفسیرگر» توصیف مینمایند.
مجولی (بیتا) در این باب میگوید: «"به یقین، شیخ مصطفی اسماعیل صرفاً به قرائت آیات نمیپردازد؛ بلکه معانی و الفاظ را با صدای خویش تعبیر میکند و در دلالتهای ایمانی آنها تدبر مینماید.
برای مثال، هنگامی که به قرائت سوره هود(ع) میپردازد، گفتوگوی میان حضرت نوح(ع) و پسرس که در خلال آن، پدر ضمن موعظه او، از وی میخواهد تا سوار بر کشتی شود را با صدای موسیقایی و اداء تفسیریاش نقل میکند. پسر از پذیرش خواسته پدر، امتناع میورزد و بر تصمیم خویش که صعود بر کوه برای نجات از غرق شدن است اصرار میورزد. [اینجا] شیخ، آیه را به زنگ و حالتی از «عناد»، «اصرار» و «تحدی» قرائت میکند تا حال درونی و نفسی پسر را که درخواست پدر را رد نموده، ترسیم نماید.
استاد مصطفی اسماعیل|فرازی از تلاوت شاهکار و فوق الوصف سوره مبارکه «ق» اجرا شده در مقام رست:
سپس، نوح(ع) میگوید: (...امروز هیچ نگهداری در برابر فرمان خدا نیست؛ مگر آن کس را که او رحم کند...) (هود/43). [اینجا نیز] شیخ، آیه را با رنگی از «ملامت» و «عقاب» آمیخه با «یأس» قرائت میکند، تا بفهماند که عناد، هیچ سودی ندارد. هنگامی که در قرائتش به انتهای داستان میرسد، پایان طوفان و فرونشستن یادها را با صدای حزین خویش، و در طبقه قرار صدا تلاوت میکند؛ چنان که میگوید: (و گفته شد: «ای زمین، آبت را فروبر! و ای آسمان، خودداری کن!...) (هود/44)
یا آنگاه که، در قرائتش به این بخش میرسد: (و آن کس که سرای آخرت را بطلبد، و برای آن سعی و کوشش کند در حالی که ایمان داشته باشد-...) (اسراء/19)، آن را پنج مرتبه میخواند و در هر مرتبه، معنای [متفاوت و] معینی را به قلب شنونده میرساند. [یک بار با حالت «اخبار»؛ بار دیگر با حالت «تشویق»؛ دیگر بار با حالت «انذار»؛ دفعهای با صیغه ادایی «تذکیر»؛ و در نهایت، با حالت «انگیزش» به قرائت این فراز میپردازد.] بدین ترتیب، با اداء، صدا و تنغیماش در قرائت قرآن، با همه اصناف بشر یعنی کافر، مومن، منافق، غافل و معارض سخن میگوید و اداءاش [با این ویژگیها] موعضهای کامل به شمار میرود."»
این، صرفاً قطرهای از دریای بیکران تصویرگری معانی و مهارتهای آن در تلاوت شیخ محمد اسماعیل است. این قاری نابغه، گاهی با وقف و وصلهای بدیع و استثنایی، گاه با تعویض مقامات و مواقعی نیز به واسطه انتخاب پرده صدای متناسب، معانی آیات را چنان برای شنوندگان ترسیم کرده، که گویی خویشتن را در برابر رویدادها و وقایع بیان شده در قرآن کریم میبینند و مشاهد را با تمامی وجود، درک مینمایند.
*بیشتر بخوانید:
نظر رهبرانقلاب درباره تلاوت استاد مصطفی اسماعیل
انتهای پیام/
R1444/P1356/S4,37/CT6منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی یک اتفاق بزرگ؛ مصطفی آجورلو به مدیرعاملی استقلال نزدیک است؟
مصطفی آجورلو یکی از اسامی مطرح شده برای مدیرعاملی استقلال است که ظاهرا شانس زیادی برای کسب این پست دارد.
طرفداری | علی خطیر دیگر مدیرعامل استقلال نیست و فعلا فرشید سمیعی این مسئولیت را برعهده گرفته است.
استقلال در چهارچوب هفته بیستوپنجم لیگ برتر برابر تراکتور قرار گرفت و با نتیجه ۰-۰ متوقف شد. علی خطیر پس از این بازی با حکم هیات مدیره آبیها از مدیرعاملی استقلال برکنار شد.
هلدینگ خلیج فارس ۵۰ میلیارد تومان به حساب استقلال واریز کرده بود و خطیر بدون هماهنگی با اعضای هیات مدیره و احمد شهریاری، تصمیم گرفت این پول را به عنوان بخشی از قرارداد بازیکنان و کادرفنی به حساب آنها واریز کند. شهریاری از این موضوع ناراحت شد و درنهایت شبانه علی خطیر از مدیرعاملی استقلال کنار رفت و سرپرستی این مقام به فرشید سمیعی واگذار شد.
فرشید سمیعی تا آخر فصل در همین پست باقی خواهد ماند و سپس هلدینگ خلیج فارس برای آینده مدیرعامل استقلال تصمیم میگیرند. در این بین نامهایی مانند حجت کریمی، آجورلو، آذری، فتح اللهزاده و... مطرح شدهاند که به نظر میرسد شانس آجورلو از سایر گزینهها بیشتر است.
جلسه سمیعی با آتیلا حجازی در دفتری برگزار شد که آجورلو جلسات خود را در آن برگزار میکرد و شواهد نشان میدهد آجورلو به صندلی مدیریت استقلال است.
هلدینگ خلیج فارس قصد دارد به زودی مجمعی با محوریت اصلاح ساختار مدیریتی استقلال تشکیل دهد و ساختار هیات مدیره را ترمیم کند. احتمالا در صورت طی شدن فرآیند اداری، پیش از تشکیل مجمع، حکم مدیرعاملی آجورلو صادر شود.
باید صبر کرد و دید درنهایت چه اتفاقاتی رخ میدهد.
از دست ندهید ????????????????????????
جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول میکردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکلوشمایلی که هرگز ندیدهاید! (عکس)