قاری مصری و پیوند طبابت و تهذیب/ الگویم نعینع است + عکس
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۴۹۱۵۷
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، «هشام سالم احمد زیدان»، قاری جوان و خوش آتیه مصری است که در جوانی خیلی زود به ستارهای در عالم تلاوت و یکی از قراء بزرگ تبدیل شده است.خداوند متعال به این قاری جوان مصری، صدایی قوی و در عین حال نرم و لطیف عطا کرده است. هشام زیدان حفظ قرآن را نسبت به همسالان خود دیرتر آغاز کرد و توانست در مقطع دبیرستان حافظ کل قرآن شود و در دوره دانشگاه محفوظات قرآنی خود را تثبیت و به احکام تجوید مسلط شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدا از فعالیتها و آغاز همنشینی خود با قرآن برای ما بگویید.
نام من «هشام سالم احمد زیدان» است که در استان «الغربیه» مصر متولد شدم. خداوند بر من منت نهاد و توانستم قرآن را حفظ کنم. نمیگویم در مرحله کودکی زیرا من در مدارس عمومی تحصیل کردم و به الازهر ملحق نشدم. اما حفظ کل قرآن را در مرحله دبیرستان تمام کردم و به فضل خداوند در حین تحصیل در دانشگاه توانستم نزد استاد شیخ «احمد العماره»، با احکام تجوید و قرائت قرآن آشنا شوم و محفوظات قرآنی خود را تثبیت کنم.
شیخ احمد العماره از اساتید معروف در استان «الغربیه» مصر بود و بهعنوان مدرس تمام وقت در مرکز قرائات تدریس میکرد. «شیخ العزب سالم»، یکی از قاریان بزرگ رادیو نیز به همراه من در جلسات آموزش حفظ قرآن شیخ العماره در مسجد «سید البدوی» شرکت میکرد.در زمان تحصیل در دانشگاه در مناسبتها و دیدارهای عمومی قرآن میخواندم و به لطف خدا آوازه من در شهر «طنطا»، روستاها و مراکز مجاور به ویژه شهر «کفر الزیات» در استان «الغربیه» پیچید و موفق به کسب اجازهنامه «حفص از عاصم» نیز شدم و در سال 2012 میلادی در رادیو منطقهای دلتای مرکزی مصر مشغول به فعالیت شدم.
نقش والدین در زندگی شخصی شما چگونه بوده است؟
مرحوم پدرم تأثیر بسیاری در زندگی من داشت و زمانی که من در مقطع دبیرستان بودم از دنیا رفت. آن زمان هنوز قرآن حفظ میکردم، اما وی دائما من را به قرائت قرآن و گوشدادن به تلاوت قاریان بزرگی همچون «شیخ محمد رفعت»، «شیخ مصطفی اسماعیل» و «شیخ محمود علی بنا» تشویق میکرد. در آن زمان «شیخ محمد احمد بسیونی»، یکی از بزرگان رادیو همسایه ما بود و پدرم مرا به شنیدن صوت او تشویق میکرد. زیرا میدید صدای من به صدای او نزدیک است. اما در عین حال پدرم دائما از من میخواست درسم را ادامه دهم و در گام نخست به سلاح علم مسلح شوم. وی دائما از «احمد نعینع» که یک قاری و پزشک است، به عنوان یک مثال زنده برای من یاد میکرد. مادرم نیز در زندگی من نقش داشت و دائما مرا به خدمت به قرآن و اهل آن تشویق میکرد.
لقبی با عنوان «قاری پزشک» رایج شده است. آیا ارتباطی میان پزشکی و تلاوت قرآن میبینی؟
در زمان قدیم قاری قرآن تنها به «شیخ» معروف بود؛ شیوخ قرآن به صدایی شیرین و ادای محکم و مسلط آیات کتاب خدا ممتاز بودند. اما شکر خدا نسلی از قراء در عصر حاضر پدیدار شده اند که اهل علم هستند و تنها به شیخبودن بسنده نمیکنند مثل «احمد احمد نعینع». اکنون به قاری تنها شیخ گفته نمیشود. من با بسیاری از قراء ملاقات کردهام که آنها فارغالتحصیل رشتههای مهندسی، حقوق، پلیس و دیگر رشتهها بودهاند و اکنون شغل قاریان تنها به کار در مکتبخانههای سنتی آموزش قرآن خلاصه نمیشود، بلکه قاریان برجستهای در همه حرفهها حضور دارند.
آیا پوشیدن لباس الازهر برای قاری قرآن لازم است؟
«احمد نعینع» نخستین کسی بود که لباس سنتی الازهر برای قراء را از تن در آورد و نخستین فردی بود که از چارچوب کلاسیک خارج شد و این فتح بابی شد برای دیگر قراء. من همیشه میگویم با وجود قداست و احترامی که برای لباس رسمی الازهر قائل هستم، اما مسئله لباس خیلی مهم نیست، بلکه مهمترین امر برای قاریان، تحصیلات، تجوید و ادای صحیح حروف و احکام تلاوت است. این علم و استعداد است که مهم است.احمد نعینع؛ قاری پزشک مصری
نخستین باری که در حضور جمع تلاوت کردی، چه زمانی بود؟
زمانی که در مدرسه بودم در مراسمهای مدرسه و مناسبتهای دینی قرآن میخواندم و این نخستین حضورم در جمع مردم بود. زمانی که در شهر خود «طنطا» معروف شدم در نماز جمعه قرآن میخواندم و مرا برای مناسبتهای دینی بزرگ دعوت میکردند.
چه شخصیتهایی در زندگی شما مؤثر بودهاند؟من در کنار استعدادی که دارم، از همان ابتدا لطف خداوند همراه من بوده است. اما من از شخصیت «احمد نعینع» بسیار تأثیر پذیرفتهام و وی در کارهایم الگوی من بوده است. پدرم او را برای من الگو قرار داد تا از او الگو بگیرم. من همچنین، از خردسالی برای فراگیری علم مقامات و اصوات به مدت سه سال به مرکز «موسیقی عربی» مصر ملحق شدم و نزد «احمد مصطفی کامل» از کارشناسان بینالمللی این حوزه، علم مقامات را آموختم.
برخی معتقدند که تقلید مرحله مهمی در زندگی قاری است و برخی هم معتقدند قاری باید به دور از تقلید باشد تا بتواند ویژگیهای خود را پیدا کند. نظر شما چیست؟
هیچ مانعی وجود ندارد که قاری صوت مشاهیر قدیمی قرائت را تقلید کند، اما تنها برای یک یا دو دقیقه در ابتدای تلاوتش تا مردم را به یاد مشاهیر بزرگ قرائت بیندازد. قاری باید ویژگیهای خود را داشته و بتواند چیز جدیدی بر جهان تلاوت اضافه کند.
از کدام یک از قراء و مشاهیر قرائت نسل اول تأثیر پذیرفتهاید؟
من از پنج تن از بزرگان قرائت تاثیر گرفتهام که یکی از آنها «شیخ محمد رفعت» است که هنوز هم در آیین های مختلف و در اذان از وی تقلید میکنم.همچنین «شیخ مصطفی اسماعیل» و «شیخ راغب مصطفی غلوش» که تربیتشده شیخ مصطفی اسماعیل بود و من از کودکی بسیار از او تقلید میکردم و «شیخ اللیثی» و «شیخ شحات محمد انور» که هر یک دارای سبکی در تلاوت هستند، اما من در عین حال سبک خود را دارم.
نظر شما در مورد قاریان کنونی چیست و چگونه آنها را ارزیابی میکنید؟
دائما این حدیث رسول خدا را تکرار میکنم که فرمود «الْخَيْرُ فِيَّ وَفي أُمَّتِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ: خیر در من و امت من است تا روز قیامت». اما امروز قاریان نوظهوری هستند که آیات کتاب خدا را به خوبی یاد گرفته و آن را بسیار با کیفیت و ممتاز تلاوت میکنند.
ویژگیهای یک قاری موفق از نظر شما چیست؟
قاری باید با استعداد و خوش صدا باشد و علم اصوات و مقامات موسیقایی را در مرکز آموزش موسیقی یا نزد مربیان اصوات آموخته باشد. حال فرقی نمیکند در مرکز موسیقی تحصیل کرده باشد و یا نزد یک مربی اصوات که نام آنها در مصر معروف است این علم را فراگرفته باشد. هر صدا مانند پارچهای میماند که کاربرد ویژه خود را دارد. قاری باید ترجمه و مفهوم آیات را از طریق مقام صوتی بیان کند و همچنین باید به سبکهای قرآنی جدید یا قدیم گوش دهد تا از آنها تجربه بیاموزد و در عین حال ویژگیها و سبک خود را حفظ کند.
صوت کدام یک از قاریان نسل جدید در رادیو مصر را میپسندید؟
شیخ «حجاج الهنداوی» که تلاوت قدیم و جدید را به هم آمیخته و من او را از مهمترین صاحبان صوت در حال حاضر میدانم. همچنین، «شیخ طه العثمانی» و «شیخ عبدالفتاح طاروطی» نیز از دیگر صوتهایی است که من آنها را میپسندم.
در آخر چه پیامی به حاملان قرآن دارید؟
من آنها را به تقوای الهی توصیه میکنم. همانطور که خداوند متعال میفرماید: «وَاتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله: از خدا بترسید تا تعلیمتان دهد) زمانی که قاری تقوای الهی داشته باشد، خداوند متعال زمینههای موفقیت بسیاری برای او میگشاید و بابهای خیر در برابر او گشوده میشود. «شیخ احمد عماره» همیشه به می میگوید: «اگر هر آنچه را که داری در راه قرآن عطا کنی، قرآن بخشی از خود را به تو عطا میکند و اگر تو بخشی از خود را برای قرآن عطا کردی، قرآن چیزی از خود را به تو عطا نمیکند».زهره نوری
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۹۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
به گزارش قدس خراسان، آیتالله سیداحمد علمالهدی پیش از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیران دانشگاه فردوسی مشهد که در اتاق جلسات سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه در طلبگی اصطلاحی داریم که همیشه دو عالم ثبوت و اثبات وجود دارد، اظهار کرد: زمانی مسائلی در واقعیتها و عالم ثبوت موجوده اما در عالم اثبات نمیشود این وجود را ثابت کرد، مسئلهای که در دانشگاه فردوسی نسبت به گذشته وجود دارد، همین موضوع است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: دانشگاه فردوسی نسبت به ذخایر ارزشمند علمی و فناورانهای که از گذشته تاکنون داشته از یک عالم ثبوت بسیار قوی برخوردار است، چرا که بسیاری از مشاهیر علمی که در کشور درخشیدند، همچنین چهرههایی که توانستند بنیانگذار خیلی از مسائل علمی در حوزه علوم اجتماعی و علوم مادی باشند، همه محصول دانشگاه فردوسی در عرصه اساتید و دانشآموختگان بودند.
وی ادامه داد: این عظمتی که دانشگاه فردوسی در عالم ثبوت داشته را اگر بخواهیم نسبت به ذخایر علمی در بین دانشگاههای مطرح کشور بررسی کنیم، این دانشگاه در رده دوم و سوم دانشگاههای کشور قرار میگیرد.
علمالهدی خاطرنشان کرد: دانشگاه فردوسی در عالم اثبات نتوانسته آن اثرگذاری که شایسته و متناسب با آن ذخایر ارزشمند را در کشور و جامعه نشان دهد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: اگر فقیه و فیلسوفی توانست در جامعه اثرگذار باشد و مسائل و اندیشههای علمی خودش را در جامعه پیاده کند و در پرورش افراد و یا در سازندگی برخی عناصر اجتماعی موفق نقش داشته باشد، این یک عالم و روحانی موفق است که هم نام و نشان دارد و هم در میان مردم نیز شناخته شده است، اما روحانیون بسیاری را داریم که در حوزه علمیه مجهز به همه علوم و معارف علمی و فقهی و سایر علوم هستند اما متأسفانه بهصورت ناشناخته زندگی روزمره خودشان را میگذرانند و بعد از فوتشان نیز اثری از آنها بهجا نمیماند.
وی عنوان کرد: اینکه فکر کنیم مردم و دستگاهها به سراغ دانشگاه بیایند اشتباه است، بلکه دانشگاه است که باید به سراغ جامعه برود و در نقاط مختلف اثرگذاری خودش را به ثبت برساند.
علمالهدی متذکر شد: هر میزانی که بتوانیم این ذخایر علمی را در عرصههای مختلف در جامعه شکل دهیم و اثرگذار باشد، شخصیت فعلی و بالقوه دانشگاه را ساختهایم وگرنه اگر ذخایر علمی در دانشگاه مانند گنج نهفته باشد و کسی از آن خبر نداشته باشد، اثرگذار نیست و شخصیت علمی دانشگاه را ثابت نمیکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در زمینه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه ریشه قضیه در خود دانشگاه است، دانشگاه باید وارد این عملیات شود که خودش را در عرصههای عملی مختلف نشان دهد و بعد دیگران مشتری شوند و به سراغ دانشگاه بیایند.
وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد باید در عملیاتی کردن دستاوردهای خود، جایگاه علمی این نهاد را در سطح جامعه تثبیت کند تا در ادامه دیگران برای پاسخ به نیازهای خود به آن مراجعه کنند.
علمالهدی با اشاره به چالشهای پیش روی دانشگاه امام صادق (ع) در سالهای آغاز به کار این دانشگاه گفت: یکی از نمونههای موفق پیوند دانشگاه و جامعه، تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه امام صادق (ع) و به کارگیری آنان در مدیریت کلان اقتصادی و مدیریتی کشور بود. ما از این طریق توانستیم نیروهای متخصص خود را به جامعه هدف معرفی کنیم و امروز شاهد فعالیت دانشآموختگان این دانشگاه در عرصههای مدیریتی و اقتصادی جامعه هستیم.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه احداث پردیس زندگی کار بسیار ارزشمندی است، یادآور شد: با احداث این خوابگاه متأهلی بسیاری از مسائل فرهنگی دانشجویان حل میشود، چرا که مسئله به تأخیر افتادن ازدواج جوانان را با نصیحت و پند نمیتوان برطرف کرد.
وی ادامه داد: دختر و پسر جوان دانشجو برای شروع یک زندگی سالم و آرام نیاز به تأمین زیرساختهایی از جمله مسکن دارند که باید در اولویت برنامههای فرهنگی هر نهاد و دستگاهی قرار بگیرد، امیدواریم این حرکت ارزشمند در کوتاهترین زمان به بهرهبرداری برسد؛ البته پیشنهاد بنده این هست که با کمک اساتید معماری حداقل فضای ممکن را در ساخت این خوابگاه در نظر بگیرید تا امکان استفاده بیشتر دانشجویان متأهل فراهم شود.
راهاندازی پژوهشکده علم و دین در دانشگاه فردوسی مشهد
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد از جمله دانشگاههای برتر در سطح کشور است که ظرفیت ویژهای در عرصه دانشجویی و هیأت علمی دارد، اظهار کرد: این دانشگاه در عرصههایی همچون نفت، گاز، پتروشیمی فعال است و در دوره جدید در عرصه علوم انسانی و فرهنگی نیز انشاءالله بتوانیم در کشور بهعنوان یک الگو عمل کنیم.
مسعود میرزایی شهرابی با اشاره به اینکه پیش از پایان سال ۱۴۰۲ فاز نخست پردیس زندگی را افتتاح کردیم، گفت: خوابگاههای فاز نخست ۸۸۰ واحد خوابگاه متأهلی را در کمتر از سه ماه به دانشجویان مقطع دکتری تحویل میدهیم.
وی با تشکر از معاونت آموزشی دانشگاه در مورد جذب اعضای هیأت علمی، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته از سهمیهای که در وزارت علوم داشتیم، استفاده نکرده بودیم، اما اکنون در طول هفته حداقل یک جلسه هیأت جذب را در دانشگاه برای جذب نیروهای انقلابی و متخصص داریم و توانستیم افراد متخصص و دلسوز نسبت به ایران را جذب کنیم.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: یکی از مهمترین برنامههایی که برای خودمان تعریف کردهایم، این است که بتوانیم کار تحولی در دانشگاه انجام دهیم، یعنی دانشگاه بتواند برای کشور آورده و ارزش افزوده ایجاد کند، به همین دلیل ستاد تحول در علوم انسانی را با همکاری ویژه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در برنامه داریم.
میرزایی شهرابی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور توانستند در تصمیمی شجاعانه براساس یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بعضی از پستها را دو ستاره کنند، یعنی به جوانان متخصص و دلسوزی که میتوانند بهویژه در معاونت فرهنگی و دانشجویی نقشآفرینی کنند، اجازه دادند که به بدنه دانشگاه جذب شوند.
وی با بیان اینکه سعی ما این است که سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی را بالا ببریم، گفت: یک سری معوقات و رفاهیات که اعضای هیأت علمی داشتند را با رایزنی که با وزارت علوم انجام دادیم توانستیم به طور کامل پرداخت کنیم.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: آیتالله علمالهدی در راه احقاق حق دانشگاه به ما کمک کردند تا با افراد تصمیمگیر اصلی در حوزه بودجه دانشگاهها ارتباط بگیریم و بتوانیم بودجه خوبی را از دولت اخذ کنیم.
میرزایی از راهاندازی پژوهشکده علم و دین یا قرآن در آیندهای نزدیک در دانشگاه فردوسی خبر داد و گفت: تا بتوانیم در ذیل این پژوهشکده در راستای توسعه فناوری از کتاب مقدس قرآن از ۷۵۰ آیهای که صراحتاً ارجاع علمی دارند، استفاده لازم را ببریم.
وی با بیان اینکه رویکرد ما مسئلهمحوری است، عنوان کرد: میخواهیم برای حل مشکلات دولت و ثروتآفرینی این پیام را به تهران مخابره کنیم که جوانان انقلابی در دانشگاه فردوسی مشهد میخواهند برای ارتقای دانشگاه و کشور آوردههای خوبی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشند.
تحول در تدریس دروس معارفی دانشگاه
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی نیز در این مراسم گفت: اگر علم مقدس و نورانی شود همه مشتغات آن نیز نورانی میشود، علمی که باعث خشیت، اخلاص، عمل و بصیرت شود باعث میشود که دانشجو و دانشگاه از برکات آن بهرهمند شوند.
مهدی ایمانی مقدم عنوان کرد: بحث تحول در علوم به معنای تعالی علم و توامان کردن او با اخلاق چیزی است که باید مجموعههای علمی به آن توجه کنند و این آن چیزی است که رئیس دانشگاه، هیأت رئیسه و اساتید دانشکدهها اذعان دارند که دانشگاه نیاز به تحول محتوایی در این زمینه دارد.
وی به تحول در تدریس دروس معارفی دانشگاه اشاره کرد و گفت: دروس معارف از جمله دروسی است که همه دانشجویان در طول هفت ترم در حال گذراندن آنها هستند که اگر ارائه این دروس متحول شود، ثمرات بسیار خوبی دارد.
خبرنگار: فریده خسروی